Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Volvo P1800 Cyan: 426 hevosvoimaa ja ykkösvaihde takavasemmalla!
Volvon kilpaosasto Cyan rakentaa Auto Bildissä aiemmin mainitun retro-coupén, jonka perustana on siis legendaarinen P1800 – tosin esikuvassa ei missään vaiheessa ollut teholukemaa 426 hevosvoimaa eikä turboahdinta!
Volvon tytäryhtön Geelyn kilpaosasto Cyan suunnitteli coupén, joka edustaa täydellistä vastakohtaa Volvon nykyiseen ympäristö- ja turvallisuusteemaan nähden.
Mikä parasta, Cyan P1800 Coupé ei tule olemaan ainutkappale, vaan sitä tullaan valmistamaan piensarjana Keski-Euroopan hintatason mukaan noin puolella miljoonalla eurolla, Suomen asteikolla ihan hippusen enemmällä.
Aiemmassa vaiheessa Cyan esitteli pelkästään ulkoisia valokuvia, mutta nyt esiteltiin myös kojelauta, joka ei jää näyttävyydessä varjoon ulkoasuun nähden!
Klassisia vaikutteita
Ulkokuoren tavoin myös kojalaudassa on runsaasti vaikutteita Volvo P1800 -mallista. Kaikki hienovaraisista muutoksista eivät ehkä avaudu ensi silmäyksellä.
Autossa on Momo Prototipo -ohjauspyörä ja kahdet kuppi-istuimet. Kojelaudassa on muun muassa nahkaverhoilu. Passiivista turvallisuutta tuo osaltaan titaanista valmistettu turvakehikko, jonka putket on päällystetty nahalla.
Mittarit ovat kuin suoraan 1960-luvulta, mutta ne on suunniteltu varta vasten P1800 Cyaniin. Muut yksityiskohdat, kuten rei’itetyt polkimet täydentävät kilpahenkisen retrotunnelman.
Hiilikuitu- ja teräsvahvisteinen runko
Volvo P1800 Cyanin tekniset tiedot ovat kuin suoraan kilpurista: omamassaa 990 kiloa, tehoa 426 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 455 Nm.
Mitä tulee 2,0-litraiseen nelisylinteriseen turbomoottoriin, sellainen löytyy myös Volvo C30- ja S60 TC1 -autoista.
Vaihteistona on Holingerin 5-portainen manuaalilaatikko, jonka ykkönen löytyy kaaviossa takavasemmalta.
Taka-akselistossa on tasauspyörästön lukko. Runkoon tehtiin vahvistuksia hiilikuidusta ja teräksestä.
Mikä jarrutehostin? No ei todellakaan!
Autossa on täysin säädettävä alustasarja. Muita herkkuja ovat AP Racingin jarrut, joissa on nelimäntäiset jarrusatulat ja 18 tuuman vanteet sekä keskilukitusmutterit.
Sattumoisin alkujaan pohdittiin myös täyssähköistä painosta. Cyanin perustajan, Christian Dahlin, mukaan polttomoottoriin päädyttiin, koska haluttiin luoda mahdollisimman puhdas paluu 1960-luvulle. Tätä näkökohtaa täydentää avustimien, kuten ajonhallintajärjestelmän tai ABS-jarrujen täydellinen puuttuminen. Edes jarrutehostinta on turha etsiä – sellaista kun ei ole.
Maksaa Keski-Euroopassa puolisen miljoonaa euroa
Vaikka Cyan näyttää hyvin saman kaltaiselta kuin Volvo P1800, se on valmistettu kokonaan hiilikuidusta, minkä lisäksi sen mittoja muuteltiin.
Ikkunat ovat eri hieman kulmassa ja pyöräkoteloissa annettiin tilaa kookkaille vanteille sekä suuremmalle raideleveydelle. Yksityiskohdat, kuten tavaratilan kannesta kurkistava polttoainekorkki (-kansi) tai sporttisesti keskelle asemoitu pakoputki, täydentävät kuvaa. Cyan P1800 maalattiin Rebel Blue -siniseksi, joka muistuttaa entisiä Polestar-kilpa-autoja.
Volvo P1800 Cyanin ei pitäisi olla ainutkappale, vaan sen pitäisi tulla myyntiin piensarjana retroharrastajille vuodesta 2021. Lompakon on kuitenkin parasta olla kunnossa, koska Cyan maksaa ainakin puoli miljoonaa euroa.
Summa ei kuitenkaan ole liikaa tällaisesta erikoisluonteisesta, piensarjana valmistettavasta urheiluautosta, jossa on korkealaatuisia komponentteja.
Cyan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
Dap putkilla
QLN:n uusi referenssi
TADin uusi referenssiesivahvistin
Uusi haastaja
Kevyt magnetostaatti
Voxativelta uusi kaiutinmalli
Monitorikaiutin pieniwattisille putkivahvistimille
Koolla ei niin väliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN