Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.
Morgan Motor Company
Morgan Plus 8 GTR: Näitä tehdään vain 9 kappaletta – juna taisi mennä jo!
Raaka, kovaääninen ja matala Morgan Plus 8 GTR edustaa sellaista autoa, minkä Morgan Motor Company voi luoda, kun sen suunnittelutiimit saavat päästää mielikuvituksensa valloilleen…
Morgan Plus 8 GTR -mallia valmistetaan ainoastaan yhdeksään kappaletta, ja se on ensimmäinen tänä vuonna aloitettavien Morgan-erityishankkeiden joukossa.
Morgan Plus 8 GTR:ssä tutkitaan muotoiluteemoja, kuten korkea olkalinjaa, jota ei ole nähty perinteisissä Morgan-koreissa vuosikymmeniin. GTR:n viisipuolaiset, keskuslukitusmutteria hyödyntävät vanteet muistuttavat Morganin 1990-luvun Plus 8 -kilpa-autoista, ja GTR:n pyöräkotelot on muotoiltu hienovaraisesti.
Muita muotoiluelementtejä ovat uudenlainen takapaneeli, uudet etulokasuojat ja etuspoileri, sekä kovakatto. Mallissa hyödytään myös yrityksen asiantuntemuksesta, koska Plus 8:n valmistus päättyi virallisesti vuonna 2018.
Yhtenä erityisenä suunnittelun inspiraationa toimi Plus 8 -ratakilpuri, jolla kilpailtiin GT-ratasarjassa 1990-luvun lopulla, eli paremmin tunnettuna "Big Blue". Kyseinen auto toimi testipenkkinä Morganin ensimmäiselle alumiinirungolle, jota sovellettiin Aero 8- ja "Aero-chassis" Plus 8 -malleihin.
Morganin uusimman CX-sukupolven alumiinipohjalevyn äskettäisen lanseerauksen jälkeen tuntui sopivalta käyttää tilaisuutta kunnioittaa autoa, joka oli Morganin edelläkävijänä alumiinirakenteiden käytössä.
Projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.
Ne ovat kaikki Morganin rakentamia ennen vuotta 2018, eikä niitä koskaan käytetty kaavailtuihin tarkoituksiin. Kaikki otetaan uudelleen käyttöön, ja niissä hyödytään valittujen mekaanisten komponenttien päivityksestä.
Osana muutosta liikkuvasta alustasta valmiiksi ajoneuvoksi kukin GTR valmistetaan käsityönä, käyttäen Morganin perinteisiä autonrakennustekniikoita.
Poikkeuksena yli vuosisataisesta Morgan-perinnöstä, suuri osa työstä ei valmistu Morganin kuuluisalla Pickersleigh Roadin tehtaalla, vaan läheisessä Morgan Design and Engineering Centerissä (M-DEC).
GTR-projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.
Morgan Motor Company
Morgan Plus 8 GTR toimii brändin ydinohjelmien rinnalla, ja se on yksi monista tänä vuonna julkistettavista Morgan-erityishankkeista.
Se seuraa lukuisia viime vuosien erityisprojekti-Morganeita, kuten Aero GT, SP1 ja Aeromax.
Nk. Aero-chassis Plus 8 -malleissa käytetään Morganin ensimmäisen sukupolven alumiinirunkoa, joka on kehitetty alun perin Morgan Aero 8 -mallia varten. Aikaisemmissa Plus 8 -malleissa (1968-2004) sovellettiin Morganin perinteistä teräsrunkoa ja Roverin V8-moottoreita.
Kaikissa 'Aero-alustaisissa' Morgan Plus 8 -malleissa käytettiin 4,8-litraista BMW N62 -moottoria, eikä GTR muodosta poikkeusta.
Alkuperäisessä määrityksessään moottori tuotti 362 hevosvoimaa, mutta tarkkaa GTR-tehoa ei ole toistaiseksi määritelty. Saatavana on 6-portainen manuaalivaihteisto tai 6-nopeuksinen ZF-automaattivaihteisto.
Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.
Erityishanke on saatavilla tietyillä maailmanmarkkinoilla, noudattaen paikallisia sääntöjä eurooppalaisten ajoneuvojen maahantuonnista.
Osana erityishankeohjelmaa asiakkaita kutsutaan tilaamaan räätälöity Plus 8 GTR yhdessä Morganin suunnittelutiimin kanssa.
Morganin suunnittelujohtaja Jonathan Wells toteaa:
"V8-moottorilla varustetun Morganin elvyttäminen tällä hetkellä ei ehkä vaikuttaisi ilmeiseltä valinnalta valmistajalle, joka on keskittynyt tiukasti uusiin alustoihin ja voimansiirtoihin. Mutta kun tarjoutui tilaisuus ottaa uudelleen käyttöön useita runkoja ja luoda Plus 8 GTR:n kaltainen jännittävä erikoishanke, olimme täysillä mukana. Tämä projekti on antanut Morganin suunnittelu- ja suunnittelutiimille mahdollisuuden tutustua joihinkin suosituimpiin Morgan-malleihin sekä kokeilla eräitä ominaisuuksia, joita toivon mukaan esiintyy tulevissa Morgan-autoissa "
Morgan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Epokselta lattiakaiutin
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Uusi haastaja
Voxativelta uusi kaiutinmalli
OePhi Tanskasta
Ikonin paluu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN