Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
90-vuotisjuhlat: Kaasuttimien kulta-aikaa – muistathan SU-, Amal- ja Zenith-kaasuttimet?
Burlen, maailman ainoa aitojen Skinners Union (SU )-, Amal- ja Zenith-kaasuttimien valmistaja, juhlii 90-vuotista taivalta siitä hetkestä, jolloin SU-kaasutin asennettiin uuteen sivuventtiilimoottoriseen Morris Minoriin vuonna 1931.
Vuoden 1931 sivuventtiili-Minor varustettiin aivan uudella Leonard Lordin suunnittelemalla 847 cm3 moottorilla, jonka avulla Morris Minor pystyi kilpailemaan suoraan sen ajan toisen kovan luun, Austin 7:n kanssa.
Uutta moottoria tarjottiin rinnakkain poistumassa olleen, yläpuolisella nokka-akselilla varustetun koneen kanssa vuoteen 1932.
Morrisilla jouduttiin tekemään ankarasti töitä, koska ostajat piti saada vakuuttuneiksi uudemman moottorin kyvyistä, vaikka uudempi olikin vähemmän tehokas kuin OHC – mutta se oli paljon sitä luotettavampi. Morrisilla haluttiin kuitenkin välttää kiinnittämästä huomiota vanhemman moottorin epäluotettavuuteen.
Myynnin helpottamiseksi päätettiin, että uutta mallia tarjotaan alhaisemmalla 100 punnan hinnalla. Hinnanalennus innoitti Sir Miles Thomasia keksimään idean parantaa edelleen näyttelytilan vetovoimaa.
Bill Morris oli nimittäin usein mainostanut Morris Cowley -mallia autona, joka kulkisi siihen aikaan reippaat 80 km/h ja jonka kulutus olisi hyvin kohtuullinen. Sir Thomas ilmoitti kaksinkertaistavansa nopeuden ja puolittavansa kulutuksen Minorin avulla. Minor-konsepti syntyi.
Vastaavaa ei ikinä sallittaisi nykyaikana, koska auto poikkesi huomattavasti sarjavalmisteisesta normiyksilöstä. Upouuden, virtaviivaisen korin lisäksi auto varustettiin voimakkaasti viritetyllä 847 cm3 sivuventtiilinelosella, joka oli varustettu mekaanisella ahtimella ja isolla SU-kaasuttimella 160 km/h nopeuden saavuttamiseksi.
Mekaanisesti ahdettu moottori poistettiin ja korvattiin sittemmin tavallisella sivuventtiilinelikolla, sekä ajotaloude nimissä pienemmällä SU-kaasuttimella.
Ennätys Brooklandsin radalla
Bill Von der Becke ajoi Brooklandsin radalla keskiviikkona 12. elokuuta 1931 ennätyksen: 161,56 km/h (100,39 mph) kahdella lentävällä kilometrillä. Huolellisesti valitulla tiellä Birminghamin ja Coventryn välillä sama auto ja sama kuljettaja onnistuivat ajamaan 107,4 mailia (172,84 km) yhdellä brittigallonalla (n. 4,5 litraa).
Triple Ton Minor sai myös merkittävää katantaa autolehdistössä.
Temppu toimi: myynti kasvoi vuonna 1932. Yhteensä 19 252 Minoria (4 487 OHC-koneella ja 14 765 sivuventtiilikoneella) myytiin verrattuna Austin 7:n lukemaan 20 121 kappaletta.
Suurin osa myynnistä oli kalliimpaa nelinopeuksisella laatikolla varustettua mallia.
Brooklandsin radalla.
On syytä huomata, että George Herbert Skinner, kekseliäs nero, joka suunnitteli ja patentoi kaikki SU-kaasuttimet, kuoli vuonna 1931.
Vuonna 1991 Burlenista tuli ainoa SU-tuotteiden maailmanlaajuinen jakelija, ostettuaan SU Carburetter Companyn lepotilassa olleen yritysnimen vuonna 1996.
Samana vuonna Burlen neuvotteli sopimuksen SU-sarjan sähköisten bensiinipumppujen ja HS-SU-kaasuttimien tuotannosta - joka koostuu malleista HS2, HS4, HS6 sekä HS8.
Vuonna 1999 Burlen hankki nimiinsä kaikkien SU-kaasuttimien, polttoainepumppujen, varaosien ja muiden komponenttien valmistuksen ja markkinoinnin. Se osti myös kaikki työkalut, jigit ja jäljellä olevat varastot vanhasta Austin Rover Fuel Systems -tehtaasta, Britannian Birminghamista.
Vuonna 2002 Burlen hankki immateriaalioikeudet SU-tuotevalikoimaan ja tuli prosessin ainoaksi maailmanlaajuiseksi valmistajaksi.
Burlenin toimitusjohtaja Mark Burnett lausui:
"Skinners Union -brändi on täynnä historiaa, ja sen nimelle on annettu useita tunnustuksia, ennätyksiä ja saavutuksia. Triple Ton Minor on loistava esimerkki siitä, miten moottori reagoi erityyppisiin kaasuttimiin, ja olemme iloisia voidessamme jatkaa SU-tuotteiden valmistusta tähän päivään ympäri maailmaa."
Burlen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
Koolla ei niin väliä
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN