Onko Nissan GT-R:sta vain kesäautoksi?
Oskari Pentti
Koeajossa superauto Nissan GT-R - kelpaako menopeliksi vaihtuviin vuodenaikoihin?
Tekeekö superautolla mitään meikäläisillä talvikeleillä, vai onko se vain kesäkelien rataviihdyke? Testasimme Nissan GT-R:n.
Nissan GT-R:llä on pitkä historia, sillä sen ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1969. Tuolloin mallinimessä oli tosin Skyline, ja GT-R oli yksi sen versioista. Tämä saattaa aiheuttaa tuoreelle ja pitkänlinjan harrastajalle sekaannuksen, vaikka molemmat puhuvat samasta mallista.
Nykyisiin arvoihin verrattuna alkuperäismallin suoran kuutosen tuottamat 160 hevosvoimaa näyttävät paperilla vaatimattomilta, mutta kyseinen takaveto oli alkulaukaus Nissanin legendaariselle superautolle. Kolmannen sukupolven Skyline GT-R esiteltiin vuonna 1989. Tässä vaiheessa GT-R sai nelipyörävedon, mutta 280 hevosvoiman voimatarjonnasta huolehti edelleen kuusisylinterinen rivimoottori.
Vuoden 2005 Tokion autonäyttelyssä konseptina esitelty supermalli tuli tuotantomallina vuonna 2007. Tässä vaiheessa mallinimestä jätettiin pois sana Skyline, ja R35-mallikoodista alkaen GT-R on ollut oma malli.
Nissan GT-R ei ole takaviistosta katsottaessa turhan pröystäilevä, vaikka sen suorituskyky on räjähtävä.
Oskari Pentti
Viiden vuoden tauko Nissan GT-R:n tuotannossa oli saanut aikaan sekä muotoiluun että tekniikkaan suuria muutoksia. Konehuoneessa oli suoran kuutosen tilalla kahdella ahtimella piristetty V6, ja manuaalivaihteisto oli korvattu kaksoiskytkinautomaatilla. Moottorin tuottama teholukema kohosi tässä vaiheessa uudelle tehotasolle: tehoa oli tarjolla 485 hevosvoimaa.
Kaikkea enemmän
Nyt koeajetussa legendan viimeisimmässä versiossa on enemmän kaikkea. Täytyy myöntää, että myös edellisen R35:n 545 hevosvoimaa takasivat riittävän suorituskyvyn, joka ei jättänyt kylmäksi. Sillä tuntui aikanaan pääsevän Ahveniston moottoriradalla matalaliitoon, jota ei ”katuautolta” olisi odottanut.
Vielä hauskemmaksi tilanteen teki se, että nelivetojärjestelmän ansiosta pitoa tuntui olevan tarjolla kaarteissakin enemmän, kuin mitä fysiikan lait sallivat. Mutkissa sai tarjoilla kaasua huolettomasti, ja GT-R nieli asvalttia kaarteissa uskomattoman vakaasti – jopa siinä määrin, että itseltä alkoi usko loppua.
Ronskimman voimatarjonnan ohella mukavuutta on lisätty, ja talvisen koeajon aikana tuli varsin nopeasti selväksi, että mikäli pelimerkeistä ei ole pulaa, sopii Nissan GT-R mitä mainioimmin myös talviautoiluun. Ajovakavuus on varsin hyvä, eikä Nissan vikuroi reilusta voimatarjonnasta huolimatta.
Nissan GT-R:n kahdella turbolla höystetty V6-moottori on kasattu käsin.
Oskari Pentti
Tilaa on kahdelle riittävästi, ja tavaratilan koko on jopa pienoinen positiivinen yllätys. Ei Nissan GT-R:ää ole tietenkään tarkoitettu kuormajuhdaksi, joten ehkäpä siksi reilun 300 litran kontti tuntuu auton tyylin huomioiden jopa kookkaalta. Tavaratilan nostokynnys on varsin korkea, joten kuormatessa on oltava huolellinen.
Jousituksia ja takavetoisuutta
Jousituksessa huomaa selvän eron edeltäjään, sillä nykymallilla ajamista ei säestä jatkuvat terävät pompahtelut, vaan jousitus nielee pienet epätasaisuuden aiempaa pehmeämmin. Jousitus on edelleen jämäkkä, joten mitään perheautomaista pehmeähköä keinahtelua on turha odottaa.
Mukavuus ja taloudellisuus eivät ole olleet GT-R:n ensisijaisia tavoitteita. Vaikka GT-R:llä voisi ajella käyttöauton tapaan ympäri vuoden, se on kuitenkin enemmänkin superautoa haluavan ”autofriikin” valinta kuin perheellisen ykkösvaihtoehto.
Nissan GT-R:n kojelaudan muotoilu on onnistunut. Materiaa-livalinnat ovat edelliseen malliin verrattuna tasapainoisemmat.
Auto Bild Suomi
Nissan GT-R on perusluonteeltaan takavetoinen, ja pintakaasulla kiihdytettäessä voima meneekin 100-prosenttisesti takapyörille. Keski-Euroopan kitkarenkaiden tarjoilema pito ei riitä kovin pitkälle pelkällä takavedolla, joten etuveto on vähänkin kostealla asvaltilla välittömästi mukana, sillä voimaa on tarjolla todella väkevästi.
Neliveto toimii hienosti, ja GT-R menee lumipinnallakin vakaan vikuroimatta kuljettajan haluamaan suuntaan. Ohjaustunto voisi toki olla hieman parempi, mutta tälläkin tulee toimeen.
Kaksoiskytkinvaihteisto toimii sopivan race-henkisesti, ja sen pienet nykäykset ja kolahtelut oikeastaan vain parantavat urheilullisuuden tuntua.
Täydellinen ajokokemus
Uudistettu Nissan GT-R on ajokokemuksena varsin täydellinen, sillä räväkästä suorituskyvystä huolimatta ajaminen on helppoa ja käytös rauhallista.
Hauskaksi homman tekee se, että DSG-vaihteistolla varustetun nelivedon saa kuka tahansa ampaisemaan liikkeelle ongelmitta. Kiihdytyksissä ei sen suuremmin tarvitse miettiä kytkimen nostamista, renkaiden sutimista tai sopivaa vaihtohetkeä.
Monitoiminäytöstä voi seurata voimanjaon lisäksi monia muitakin ajotilannetietoja.
Auto Bild Suomi
Vaikka ratakokemukset nykyversiolla puuttuvatkin, niin on melko varmaa, että niitä ei ole tämän luokan autossa heikennetty. Nissan GT-R:n jousitusmukavuus on parantunut huomattavasti, ja kojelaudan sekä sen painikkeiden uudelleenmuotoilun ansiosta sisänäkymä on harmonisen tyylikäs.
Nissan GT-R :ssä on enemmän kaikkea.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Kokonaisuus GT-R on sopivasti aggressiivisen näköinen paketti täynnä voimaa, suorituskykyä ja ajamisen helppoutta.
Ärsyttää: Kulutus. Käyttöautoarvoilla skaalattuna kulutuslukemat ovat korkeita.
Yllättää: Tavaratila Superautossa on yllättävän iso kontti.
Yhteenveto: GT-R tarjoilee lähes käsittämättömän suorituskyvyn ja väkivahvasti voimaa paketissa, jonka käsitteleminen on talviliukkaillakin uskomattoman helppoa. Vaikka mukavuus on edellismalliin verrattuna parantunut, on paketissa edelleen sopiva annos muskeleita ja race-henkisyyttä.
Tähdet: 5
Nissan GT-R:n kuljettajan paikalla viihtyy mainiosti. Myös takais-tuimet löytyvät, vaikka takatilat ovatkin varsin rajalliset.
Oskari Pentti
Tiedot: Nissan GT-R
Moottori: V6, kaksi turboa, 3799 cm3, 419 kW (570 hv)/6800 r/min,
637 Nm/3300−5800 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 2,8 s, huippunopeus 315 km/h
Kulutus: 12,0 l/100 km, bensiini 98 CO2-päästöt 275 g/km
Voimansiirto: A6, neliveto
Mitat: p. 4710 mm, l. 1895 mm, k. 1370mm, akseliväli 2780 mm, omamassa 1752 kg, tavaratila 315 l
Hinta ei tiedossa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Mola Mola Perca
Uusi haastaja
Voxativelta uusi kaiutinmalli
Epokselta lattiakaiutin
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN