BusinessLine-mallit erottaa ulkoa vain ovien alalaitojen kromilistoista.
Koeajossa Škoda Superb Combi 4X4: Reilusti sisätilaa
Mallivuosiuudistus ei tuonut Superbin ulkonäköön muutoksia, mutta varustelua lisättiin entisestään.
Se, että Superb tarjoilee tutusti reilusti tilaa niin etu- kuin takaistuimellakin, on ollut tuttu juttu jo mallin alkuajoista. Yllätyksenä ei siis tule, että kuljettajan paikalle mahtuu vaivatta pitkäkinttuinenkin kuljettaja, eivätkä takatilat kutistu isommankaan matkalaisen ympärillä ahtaisi tai edes vähäisiksi.
Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvä, ja kaikki on ergonomisesti hyvin kohdallaan. Oikeastaan Škodan lippulaiva ei tuota suurempaa yllätystä millään osa-alueella.
Mukavan helppoa
Ajettavuus on neutraalin ja loogisen rauhallinen, vaikka auto ei ole erityisen urheilullinen. Toisaalta kookkaan ja tyylikkään farmarin ei tarvitse ollakaan ohjausliikkeisiin sporttisen nopeasti reagoiva, eikä sen jousituksen tarvitse olla jämäkän ja kovan rajamailla.
Nelivetoisessa Superb Combissa on reilusti tilaa ja tasapainoiset ajo-ominaisuudet.
Superbin ohjaustunto on hyvä, eikä ohjauksen tarkkuudessakaan ole moitittavaa. Superb menee rauhallisen loogisesti sinne, minne kuljettaja sen ohjauspyörää kääntämällä suuntaa. Viimeisin herkkyys ja nopeus ohjauksesta puuttuu – tai ei oikeastaan puutu, sillä sitä ei Superb Combin tyylisessä autossa edes kaipaa. Hieman eleettömään mutta loogiseen ohjaukseen on totuttu konsernin muissakin autoissa.
L&K-varusteversiossa keskikonsolissa on dvd-soittimella varustettu 9,2-tuumainen näyttö.
Takamatkustaja voi siirtää apumiehen istuinta istuimen sivussa olevilla kytkimillä.
Superbin alusta toimii erilaisissa ajotilanteissa moitteetta, ja jousitus nielee tien epätasaisuudet eleettömän rauhallisesti. Terävät epätasaisuudet vaimenevat jousituksen ja iskunvaimentimien toimesta nätisti, ja suuremmat töyssyt saavat korin vain niiaamaan pehmeästi.
Mainio neliveto
Pitkä akseliväli rauhoittaa käytöstä entisestään, samoin neliveto. Monilevykytkimellä etuvetoon liitetty takaveto toimii riittävän ripeästi, eivätkä etupyörät ehdi liukkaallakaan kelillä sutaista, kun takaveto jo yhtyy etuvedon avuksi.
Takamatkustajien iloksi on lämpötilansäädin, istuinlämmittimet reunapaikoilla, 230 voltin pistorasia ja usb-liitin.
Reilummissakaan kiihdytyksissä ei tule pienintäkään etuvedoille tyypillistä sivuttaisvetelyä, on tie sitten urainen tai kallellaan johonkin suuntaan. Neliveto siis rauhoittaa käytöstä kaikissa tilanteissa ja tekee Superbista entistä vakaamman tuntuisen. Liukkaalla kelillä neliveto vakautta auton käytöstä ja takaa varmemman perillepääsyn, vaikka keliolosuhteet olisivat hieman heikommatkin.
Vaikka neliveto tuo kutakuinkin kaikissa tilanteissa jotakin lisää, niin yhdessä asiassa se myös vie jotakin, nimittäin kiihtyvyydessä. Tai oikeastaan se ei heikennä kiihtyvyyttä, vaan päinvastoin parantaa sitä liukkailla keleillä, mutta kiihtyvyyden tunne laimenee.
Superbin takaistuimella viihtyy hyvin pidempäänkin, sillä tilaa on riittävästi ja istuma-asento hyvä.
L&K BusinessLinessa on kuljettajan istuimen sähkösäätöjen ja muistipaikokojen lisäksi hierontatoiminto.
190-hevosvoimaisella turbodieselillä varustetun Superbin kiihtyvyys tuntuu miltei vaisulta, vaikka ilmoitettu satasen kiihtyvyys on vain niukasti yli kahdeksan sekuntia. Mutta jos täyskaasukiihdytykseen lähtee niin, että rinnalta lähtee jokin mittapuu, niin huomaa, että Superbin suorituskyky on ihan riittävä.
7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto valitsee pykälät päälle sopivalla aikataululla, joten Tiptronic-toimintoa tulee käyttäneeksi harvemmin. Tiptronic-toiminto mahdollistaa pykälien sovittamisen päälle kuljettajan toiveiden mukaan. Tällöin pykälät voi valita joko keskikonsolin valitsimella tai ohjauspyörän kehällä olevilla siivekkeillä.
Kookas kosketusnäyttö on selkeä ja liitettävyysominaisuudet monipuoliset.
Vaikka vaihteisto toimii hyvin, niin on pakko todeta tuo vanha tylsä totuus: DSG-vaihteiston viivyttely liikkeellelähdöissä sammutus-käynnistysautomatiikan yhteydessä kiusaa myös Superbissa. Tämä on hieman tottumiskysymys, sillä rennossa ajossa pieni viivyttely ei tunnu häiritsevältä. Jos paikaltaan pitää päästä liikkeelle mahdollisimman nopeasti, niin voihan sammutusautomatiikan kytkeä pois päältä.
Lisää kaikkea
Asiakkaat valitsevat moniin Škoda-malleihin moniin muihin merkkeihin verrattuna reilummin lisävarusteita. Nyt maahantuoja on tullut tässä valinnassa ikään kuin vastaan. Vaikka Superbin ajettavuus ja tilat ovat tutun turvalliset, niin BusinessLine-mallisto tarjoilee lisää kaikkea.
Selkeämuotoinen ja kookas tavaratila on farmarin perusehto. Naarmusuoja takapuskurin päälle olisi oiva varuste.
BusinessLine saattaa joidenkin mielestä viitata yritysautoiluun, mutta sitä se ei ole, vaan mallisto on tarjolla niin yksityis- kuin yritysautoilijoillekin.
BusinessLine on vastaus niille, jotka haluavat saada vähemmällä enemmän, ja tällöin kannattaakin olla tarkkana, minkä mallin valitsee. Koeajettu L&K-varustetason (Laurin & Klement) Superb on BusinessLine-mallina lähes 3 600 euroa halvempi kuin normaali L&K.
Lisäksi BusinessLine-malissa on enemmän varusteita. L&K-mallissa ulkonäköä ovat höystämässä ovien alalaitojen kromilistat ja metallipintaiset polkimet. Takamatkustajien riemuksi on tablettiteline, 230 voltin pistoke ja usb-liitin. Kojelaudasta löytyy induktiivisella latauksella oleva puhelinsignaalia voimistava lokero, ja kuljettajan istuimessa on hierontatoiminto.
BusinessLine tuo tullessaan kaikkiin varustetasoversioihin myös kauko-ohjaimella varustetun polttoainelämmittimen, ääntä eristävät laminoidut laminoidut etusivulasit, lämmitettävän tuulilasin ja lämmitettävän ohjauspyörän. Superbista löytyy BusinessLine-mallisto Ambition-, Style-, L&K- ja SportLine-varustetasoilla.
Tyylikäs ja tilava Superb on nelivetoisena oiva matkakumppani, jolla ajelee mielellään niin maantiellä kuin taajamissakin. BusinessLine-mallisto ei siis ole mitenkään riisuttu, vaikka se onkin vastaavaa perushinnastosta valittua mallia edullisempi.
Edullisimmillaan Superb Combin saa BusinessLine-mallina Ambition-varustetasolla 30 350 eurolla. Koeajetun L&K:n hinta kohoaa tosin jo yli 41 000 euron, mutta varustukseen kuuluukin sitten miltei kaikki mahdollinen.
Miellyttää
Kokonaisuus
Ajamisen helppous yhdistettynä etenemiskykyyn ja reiluihin tiloihin ovat Superb Combin ehdottomia vahvuuksia.
Ärsyttää
Liikkeellelähdöt
DSG-vaihteiston ja sammutus-käynnistysautomatiikan yhteistoiminta ei ole kaikissa tilanteissa huomaamattoman sujuvaa.
Yllättää
Hinta/varusteet
BusinessLine-mallistossa saa enemmän varusteita vähemmillä euroilla.
Yhteenveto
Nelivetoinen Superb on kookasta farmariautoa tarvitsevalle oiva vaihtoehto. Sen ajettavuus on hyvä, ja tilaa on reilusti niin matkustajille kuin tavaroillekin. Dieselmoottori antaa hyvän suorituskyvyn ja kaksoiskytkinvaihteisto tuo ajamiseen vaivattomuutta.
(4,5 tähteä)
Škoda Superb 2.0 TDI 190 4X4 L&K BusinessLine DSG
Moottori R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1750−3250 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 8,1 s, huippunopeus 226 km/h
Kulutus 5,2 l/100 km, diesel
CO2-päästö 137 g/km
Voimansiirto A7, neliveto
Mitat p. 4856, l. 1864, k. 1477 mm, akseliväli 2841 mm, omamassa 1875 kg, kantavuus 525 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 660−1950 l, tankki 66 l
Hinta 51 710 euroa, koeajoauto 53 197 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Ikonin paluu
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Heretic The AMP
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN