LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer: Parempi kuin koskaan
Opel kuuluu nykyisin PSA-konserniin, mutta faceliftattu Opel Astra Sports Tourer on täysin saksalaistyylinen, mikä varmasti miellyttää monia merkistä pitäviä.
Opel Astran miellyttävyys ei rajoitu saksalaisuuteen: mallin ajettavuus on saatu hiottua paremmiksi kuin koskaan. Uudistunutta Opel Astra Sports Toureria voi kuvailla näiden faktojen valossa hyvin vakuuttavaksi.
Kolmisylinterinen 1,4 litran turbomoottori puhaltaa reippaat 145 hevosvoimaa, mikä antaa sille rapsakan kiihtyvyyden. Myös vääntöpuoli on aika kohdillaan, sillä 300 newtonmetrin maksimilukema saavutetaan keskeisellä 1 750 minuuttikierroksella.
Opel Astrassa ei ole kaksoiskytkinautomaattia, vaan portaaton CVT-automaatti, joka hoitaa vaihdot suhteellisen rivakasti myös lähdöissä. Laatikossa on seitsemän virtuaalipykälää. Jos vaihteita haluaa käyttää manuaalisesti, se tapahtuu lattiavalitsimesta. Tavanomainen 9-nopeuksinen automaatti on varattu turbodieseleihin.
Turbokoneen keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 7,1 l/100 km, mikä on silti selvästi enemmän kuin tehtaan lukema 5,7 l/100 km.
LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.
Juha Peltonen
Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.
Juha Peltonen
145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.
Juha Peltonen
Jousitus edustaa todella onnistunutta yhdistelmää matkamukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.
Melutaso koostuu maantieajossa lähinnä rengasäänistä, jotka korostuvat jonkin verran karkealla asvaltilla. Sisämelutaso pysyttelee siten kohtuullisena. Turbokoneen murinat on eristetty sopivassa mitassa.
Mustaa optiikkaa
Erittäin selkolukuisen 8-tuumaisen mittariston nopeusnäytössä ei voi olla kiinnittymättä huomiota perheautoksi ilahduttavan korkeaan suurimpaan nopeusnäyttämään 270 km/h. Opel Astran facelift-farmarin 8-tuumainen Navi Pro -kosketusnäyttö on mukavan kookas ja värikylläinen.
Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.
Juha Peltonen
Opel Astran ajotietokone ilmaisee etäisyyden edellä ajavaan autoon sekunteina. Se on erittäin havainnollinen tapa ilmaista, että ajetaan mahdollisesti aivan liian lähellä. Mikäli edellä oleva jarruttaa voimakkaasti, menevät reagointiin juuri ne kalliit pari, kolme sekuntia…
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon jalankulkijan tunnistus ja hätäjarrutusjärjestelmä. Opel Astran Launch Editioniin kuuluva OPC Line -sisätilapaketti pitää sisällään urheiluohjauspyörän ohella alumiinipolkimet ja mustan sisäkaton. Autossa on myös ns. Musta optiikka -paketti, johon kuuluvat kiiltävien listojen ohella kiiltävä etusäleikkö sekä kattokaiteet.
Sekoileva navigaattori
Navigointilaitteistossa hyvää on se, että sen ohjelmointi sujuu helposti – mielestäni huomattavasti selkeämmin ja helpommin kuin koskaan aiemmin Opelissa, siis suoraviivaisesti. Ohjelmisto on suomenkielinen. Ihmettelyä herättää sitä vastoin navigointilaitteen ohjelmiston jatkuva sekoilu.
Yhdessä esimerkkitapauksessa navigaattori ohjelmoitiin kohteeseen, jonne oli matkaa noin 15 km – mutta kartalla auto oli jossakin aivan muualla, ja ajomatkaa olikin 39 km!
Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.
Juha Peltonen
Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Toisella kerralla navigaattori oli Nummelassa sitä mieltä, että oltiin Kirkkonummella. Kun kohteeksi laitettiin Auto Bildin toimitus Espoossa, niin Turun moottoritiellä järjestelmä kertoi auton olevan Kirkkonummella.
Seuraavaksi auto lähti kiitämään näytöllä läpi korpien ja peltoaukeiden – ja päätyi isoon lampeen! Sitten järjestelmä täsmensi moottoritiellä ajettaessa, että auto oli pihakadulla ja pyysi tekemään U-käännöksen!
Vielä ennen Espooseen pääsyä oltiin navigaattorin mukaan Suomenlahdella kaukana ulkomerellä Porvoon edustalla.
Farkun tilavuutta
Nahkaverhoiltujen etuistuimien antama sivuttaistuki osoittautui lähestulkoon GT-tasoiseksi, joka sopii paremmin kuin hyvin erikoispainos Launch Editioniin. Reisityynyä pystyy säätämään molemmissa istuimissa mekaanisesti, mutta muiden säätöjen osalta vain kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Tosin säätöjä onkin sitten normaalia enemmän, peräti 18 kappaletta.
Kuljettajaa muistetaan myös istuimen viilennyksellä ja hieromatoiminnolla. Vastakkain pysäköivät lasinpyyhkimet varmistavat, ettei tuulilasiin jää katvealueita.
AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.
Juha Peltonen
Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja farkussa on myös reilusti pääntilaa. Takamatkustajille on varattu kaksi USB-porttia. Edessä istuvien usb-portti on epäkäytännöllisesti piilossa kannellisen keskilokeron pohjalla. Portin siirtäminen avokonsoliin olisi suotavaa. Älypuhelimen langaton lataus toimii säntillisesti.
Sähkötoimisen takaluukun takaa tavaratilaan mahtuu hulppeat 540 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, tilaa saadaan mainiot 1 630 litraa. Astra-farmari on siten melkoinen kuljetusjuhta.
Takaselkänojat saa taitettua sähköisesti tavaratilan sivuseinän vivusta, ja suurimmasta lastauspinnasta saa tasapohjaisen. Launch Editionin tavaratilassa oleva FlexOrganizer-paketti sisältää kiskot, kassikoukut ja tavaraverkon.
Opel Astra Sports Tourer 145 Turbo Launch Edition
Moottori
R3, turbo, 1342 cm3, 107 kW (145 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
129 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4370, l. 1870, k. 1510 mm, akseliväli 2660 mm, omamassa 1380 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 381–1237 l
Hinta
33 666 euroa, koeajoauto 33 732 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
Sennheiserin uusi kuussatanen
Dap putkilla
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
QLN:n uusi referenssi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN