Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Pistokeladattavan Sorenton teho ja vääntö sopivat erinomaisesti isoon katumaasturiin. Business Luxury -varustetasolla varustelu on todella runsas.
Suorituskyky on Kia Sorenton mitoista huolimatta kohdillaan, sillä nelivetoinen kiihtyy Kian mukaan nollasta sataan 8,7 sekunnissa.
Sain koeajon keskikulutukseksi kohtuulliset 5,9 l/100 km tilanteessa, jolloin sähköä ei ollut ladattu.
Sähköisesti ylsin parhaimmillaan 48 kilometrin ajomatkaan normiarvon ollessa 57 km. 6-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti.
Ajovaloissa parannettavaa
Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan, ja pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Juha Peltonen
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Juha Peltonen
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Selkeä mittaristo.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.
Juha Peltonen
Maantieajossa sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tietyllä tavalla keinotekoinen, mikä taas ei vaikuta kaupunkiajossa.
Ajotilaksi voidaan valita econ ohella sport ja smart. Suosikkini oli maantieajossa ja mutkaisilla teillä ehdottomasti sport, joka vakauttaa jäykemmin iskunvaimenninsäädöin ison SUV:n kulkua tyylillä.
Pehmeäsävyinen Eco puolestaan osoittautui parhaaksi valinnaksi Helsingin keskustan nupukivetyksellä.
Ajotilaa valittaessa mittariston ilme muuttuu. Ecossa näkyy taloudellisen ajon näyttö, joka sportissa korvautuu kierrosnäytöllä.
Valitettavana pidän sitä, että ledikaukovalojen teho on suhteessa selkeästi heikompi verrattuna ledilähivaloihin.
Väljät sisätilat
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Laadukas, erittäin hyvätasoista Bose Premium -äänentoistojärjestelmää (9 kaiutinta ja subbari) palveleva äänieristys korostuu sähköisessä ajossa, jossa matkustamoon kantautuu vain vaimeaa rengasmelua.
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Ajoasennosta säätää parahultaisen, ja istuinviilennys toimii kiitettävän tehokkaasti.
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Isossa katumaasturissa pääntila riittää, vaikka istuisi stetson päässä.
Tavaratilaa jopa 2 077 litraa
Erityisen kätevänä pidän oikean etuistuimen sähköistä pituussäätöä ja selkänojan kallistusta, jotka voidaan suorittaa takaistuimelta polvitilan kasvattamiseksi.
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Testiyksilön ainoat lisävarusteet olivat metalliväri ja runsaasti valoa välittävä panoraamalasikatto.
Business Luxuryn turvavarusteista voidaan mainita risteävän liikenteen varoitin peruutustilanteessa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 66,9 kW (91 hv), 304 Nm; hybridijärjestelmä 195 kW (265 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
57 km
Latausaika
3 h 25 min (3,3 kWm 16 A)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1865 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1940–2055 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 693–898/2077 l, tankki 47 l
Hinta
65 602 euroa, koeajoauto 68 239 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Moonriver Audiolta spdif-dac-moduuli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN