Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Tuliterällä turbodieselillä siunattu Hilux on kotonaan louhikkoisessa maastossa.
Toyota Hilux on ollut jo 40 vuotta tuttu näky Suomessa. Nyt koitti faceliftin aika, jossa ulkoiset muutokset pysyivät maltillisina.
Uutta ilmettä on tullut etupuskuriin, ajovaloumpioihin ja takavaloihin, ja lisäksi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset uudistettiin. Myös vanteiden ilme on erilainen kuin aiemmin.
Ehkä kovin uutuus on ensikoeajossa ollut Invincible-varusteversio, joka korvasi aiemman Premiumin – edullisemmat varustetasot ovat jatkossa Active ja Life.
Activesta povataan suosituinta varustetasoa, onhan siihen ladattu entistä runsaammin varusteita. Korimalleina ovat 5-paikkainen Double Cab ja 2-paikkainen Extra Cab.
Uudistuneessa ohjaamossa muuttuivat mittariston muotoilu ja animaatio, ja näyttöruutu on hieman aiempaa kookkaampi (nyt 8 tuumaa).
Muihin maltillisiin sisämuutoksiin lukeutuvat esimerkiksi älypuhelimen integrointi sekä JBL Premium Audio. Viimeksi mainittu koskee yksinomaan Double Cab Invinciblea.
Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.
Juha Peltonen
Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Aivan uusi 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel (tuttu Toyota Land Cruiserista) on sukua 2,4-litraiselle tekniikalle, mutta uutuus on sitä pitkäiskuisempi.
Vanhan 150-hevosvoimaisen tehot loikkasivat 204 hevosvoimaan.
Olennaisempaa moottorissa on entisen maksimiväännön nousu 400:stä 500 newtonmetriin ja hyvin tasainen vääntökäyrä, joten Toyota Hilux lähtee reippaasti jo alle 1 500 r/min.
Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 10,7 sekuntia.
Kahluusyvyys 70 cm
Pääsimme ensitestaamaan Toyota Hiluxia Porvoon lähellä maastoradalla, jossa entistä matalampi tyhjäkäynti avitti huomattavasti.
Ajettaessa alennusvaihteella kaasun käyttö on maastossa erittäin pehmeää. Toyota Hiluxilla pystyikin ajamaan siististi melkoisessa louhikossa ja juurakossa.
Kiinnostava yksityiskohta on pyöränkulmien näyttö.
Tuttuun tapaan Toyota Hiluxissa on reilut lähestymis- ja jättökulmat (31 ja 26 astetta). Double Cabissa on maavaraa 31 senttiä.
Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Ajonvakautus ja vetoluistonesto on niin ikään päivitetty vanhaan malliin nähden. Maantielenkillä jousitus tuntui aiempaa matkamukavammaksi, ja ohjauksen keskialuetuntuma vaikutti kohentuneen entisestään.
Jousitusta entrattiin paremman ajomukavuuden nimissä: Toyota Hiluxissa on nyt uudelleen puslitetut taka-akseliston lehtijouset. Työkäyttömalleissa käytetään vakioita jäykempiä takajousia.
Uudistuneen Toyota Hiluxin kantavuus on mallista riippuen jopa tuhat kiloa, ja mallista riippumatta Toyota Hiluxilla saa vetää 3,5-tonnista peräkärryä.
Nelivetoisen Toyota Hiluxin 2-paikkaisten Extra Cab -mallien hinnat alkavat 37 817 eurosta, 5-paikkaisten Double Cab -mallien 56 011 eurosta. Double Cab -mallit saa myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3000 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
8,5 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
233 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1810 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2185–2430 kg; kokonaismassa 2910–3210 kg, vetomassa 3500/750 kg, tankki 80 l
Hinta
80 539/58 579 euroa (5-paikkainen/2-paikkainen) 2021
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
Thorens TP 160
TADin uusi referenssiesivahvistin
Monitorikaiutin pieniwattisille putkivahvistimille
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Moonriver Audiolta spdif-dac-moduuli
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN