Keskimoottorinen Renault 5 Turbo Restomod: Tömäkästi alkuperäistä enemmän paukkua!
Pieni suunnittelijoista ja insinööreistä koostuva teami pisti legendaarisen Renault 5 Turbon uusiksi – syntyi muodinmukaisesti Restomod.
Restomodeissa säilytetään pitkälti alkuperäinen ulkonäkö, mutta autoihin pakataan uusinta tekniikkaa.
Muuan 1980-luvun kuuluisia urheilumalleja on Renault 5 Turbo, josta tehtiin siihen aikaan B-ryhmäläinen, sekä lisäksi katuversiot Turbo 1 ja Turbo 2.
Täysdigitaalinen kojelauta.
Legende Automobiles
Nyt ranskalainen startup-yhtiö Legende Automobiles oivalsi ryhtyä tekemään Renault 5 Turbosta restomodin.
Katukilvissä olevassa R5 Turbo 3:ssa hyödytään uusimmasta tekniikasta sekä tämän hetken materiaaleista.
Tietenkin kolmiovinen
Restomodin perustana on ammoisten Turbo 1:n ja Turbo 2:n tavoin kolmiovinen Renault 5:n kori, joka tässä tapauksessa valmistetaan hiilikuidusta. Se on molempia esikuviaan huomattavasti leveämpi.
Suunnittelijat päättivät myös yhdistää Turbo 1:n ja Turbo 2:n parhaat ominaisuudet. Pyöräkoteloita ja vannekokoa kasvatettiin siten, että keulassa on nykyisin 16-tuumaiset ja taka-akselilla 17-tuumaiset vanteet.
Legende Automobiles
Legende Automobiles
Legende Automobiles
Takapyöräkoteloiden yhteydessä olevat valtavat ilmanottoaukot välittävät perinteiseen tapaan jäähdytysilmaa keskimoottorille.
Keulassa on tunnusomaiset, kulmikkaat ajovalot, jota Turbo 3:n tapauksessa ovat LED-malliset. Myös takavaloina ovat LEDit, ja takapaneeli muistuttaa edeltäjiä.
Matkustamossa ei ole multimediajärjestelmää
Uuden mallin matkustamolla ei juurikaan ole yhteistä perinteisen Renault 5 Turbon kanssa. Pyöreät näytöt on korvattu täysdigitaalisella yhdistelmänäytöllä, mutta autossa ei ole multimediajärjestelmää. Sillä taas ei ole merkitystä, koska Turbo 3:ssa ei haeta mukavuutta.
Kuvien perusteella mallissa on kuitenkin kaksialueinen automaatti-ilmastointi, ominaisuus, josta 1980-luvun Turbossa saatettiin manuaalisena unelmoida.
Legende Automobiles
Kojelaudan verhoiluna on harmaata alcantaraa, oranssein lisämaustein.
Kuppi-istuimet ja asianmukainen vaihdevalitsin tekevät Turbo 3:sta pesunkestävän sportin.
Tutnuvasti alkuperäistä enemmän tehoa
Restomodissa on siis istuinten takana lepäävä keskimoottori, jonka yksityiskohdista Legende Automobiles toistaiseksi vaikenee.
Selvää on kuitenkin, että moottori on turboahdettu. Eräiden arvioiden perusteella teholukema olisi 406 hevosvoimaa. Laatikko on sekventiaalinen ja autossa on takaveto.
Valmistusmäärä ja hinta ovat toistaiseksi hämärän peitossa, mutta uutuusmallia tuskin tullaan näkemään liikenteessä häiriöksi asti.
Legende Automobiles
Myös ensimmäisen kappaleen valmistumisajankohta on edelleen avoinna.
Mallin Keski-Euroopa hinta tulee taatusti olemaan jo lähtökohtaisesti kuusinumeroinen.
Turbon hintaa voisi varmaan kuvitella samalle tasolle kuin Automobili Amosin Lancia Delta Integrale -uusversiossa, joka maksaa Italiassa yli 300 000 euroa.
Auto Bild Andreas Huber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
QLN:n uusi referenssi
Ikonin paluu
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN