Voi suomalaisia: virolaiset sähköauton ostajat saavat lähes 19 000 euron tuen!

Teksti: | Julkaistu
original nissanleaf1
Täyssähköauto ja Vuoden Auto 2011 Nissan LEAFin myynti on alkanut Virossa. Virolaiset saavat edistyksellisen ekoautonsa Suomeen verrattuna harmittavan halvalla, lähes puoleen hintaan. Täyssähköauto ja Vuoden Auto 2011 Nissan LEAFin myynti on alkanut Virossa. Virolaiset saavat edistyksellisen ekoautonsa Suomeen verrattuna harmittavan halvalla, lähes puoleen hintaan. Yksityisasiakkaat voivat LEAFin ostaessaan hakea valtiolta tukea, jota voidaan myöntää aina 18.000 euroon saakka. Lisäksi Viron valtio tukee erityisen latausyksikön hankintaa. Fortumin uusi latausyksikkö maksaa Virossa 998 euroa veroineen. Sen hankintaa varten Viron valtiolta voi saada tukea 1 000 euroa, joten tukea saa 2 euroa kuluja enemmän. Kokonaisuutena auton ja latausyksikön hinnaksi jää siten kuluttajalle noin 22 000 euroa. Suomessa Nissan LEAF maksaa lähes kaksin verroin, 40 800 euroa. Suomessa autoveroa peritään nykyisin täyssähköautoilta vain 5 prosenttia, mutta muita hankintaan liittyviä tukia ei sähköautoilijoille maassamme myönnetä. Naapurimaistamme Norjassa ja jopa erityisen kovan autoveron Tanskassa sähköauton hankintaa tuetaan huomattavasti, ja nyt joukkoon liittyy siis myös Viro. Nissanin tärkeällä markkina-alueella Yhdysvalloissa LEAF maksaa noin 24 000 euroa ja lisäksi ostaja saa liittovaltiolta noin 5 000 euron hyvityksen. Auto maksaa siis Yhdysvalloissa lopulta vähemmän kuin puolet Suomen hinnasta. On varmaa, että tuolla hinnalla auto kiinnostaisi myös suomalaisautoilijoita merkittävästi enemmän. Sähköautoilua ja siihen liittyvää infrastruktuuria subventoidaan monissa Euroopan maissa tuntuvasti. Aikaansa seuraava Viron hallitus pyrkii tarjoamaan sähköautoilun kannalta tärkeätä pikalatausta taajama-alueilla, joilla on yli 5 000 asukasta. Naapurimaamme pääteille on tarkoitus asentaa pikalatausasemia 50 kilometrin välein, mikä olisi suurin tasavirtalatausasemien tiheys Euroopassa. Sähköisen liikkuvuuden investoinnit rahoittaa Green Investment Scheme, jota rahoittaa vientiluottoyritys KredEx osana hallituksen suunnitelmaa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Sähköautot ovat tärkeä osa lähitulevaisuuden energiaratkaisuja, sillä ne tarjoavat keinon hillitä liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Suomen autoveropoliittiset ratkaisut ovat jäämässä tästä kehityksestä pahasti jälkeen.  

Teksti ja kuva: Harry Kuurio

Kommentoi


Kommentoi

Keskustelualueen säännöt

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia


Muista myös