Voi katsojia, kun kilpurin pakoputki lyö avolieskaa...

Teksti: | Julkaistu
original brutus
Vankalle, 1908-malliselle alustalle ensimmäisen maailmansodan jälkeen rakennettu Brutus -kilpa-auto saapui Saksasta Concours d'Élégance -kauneuskilpailuun, jonka tapahtumapaikkana oli Paleis Het Loo -palatsi Apeldoornissa, Hollannissa. Vankalle, 1908-malliselle alustalle ensimmäisen maailmansodan jälkeen rakennettu Brutus -kilpa-auto saapui Saksasta Concours d'Élégance -kauneuskilpailuun, jonka tapahtumapaikkana oli Paleis Het Loo -palatsi Apeldoornissa, Hollannissa. Erikoiskilpuri rakennettiin Auto & Technik Museum Sinsheimin verstaalla, projektinimellä "Brutus". Se voinee sanoa noudattavan Maybach-erikoiskilpurin tapaan Blitzen-Benz -kilpurin perinteitä. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Saksa oli hävinnyt sodan. Maassa oli paljon lentokonemoottoreita, mutta rauhansopimuksen nojalla ei saanut olla lentokoneita. Moni lentokonemoottori päätyikin kilpa-autoihin, joilla ajettiin kisoja. Brutus-projektiin hyödynnettiin 1908-mallista alustaa ja ketjuvetoista tekniikkaa. Autoon asennettiin suora 12-sylinterinen lentokonemoottori, iskutilavuudeltaan 46 litraa. Siitä saatiin tehoa 500 hevosvoimaa 1500 kierroksella tai vaihtoehtoisesti 750 hv/1 700 r/min. Kilpuri pystyy yli 100 km/h huippuihin ja sen pakoputkisto lyö komeasti tulta. Entisöintityö vei ymmärrettävästi useita vuosia. Teksti: J. Peltonen     http://www.youtube.com/watch?v=FcowsggJ1ok&feature=related

Kommentoi


Kommentoi

Keskustelualueen säännöt

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia


Muista myös