Urusvuoren tunneliin luvassa karmivaa ulvontaa

Teksti: | Julkaistu
original lamborghiniurusetuviisto
Moni muistaa Lamborghinin katumaasturin 1980-luvulta: tuolloin merkki suunnitteli kuuluisan LM002 -mallin, jossa raivosi tehokas V12-tekniikkaa. LM002 oli kuitenkin aikansa tuote, joka poistui ohjelmistosta vuonna 1992. Moni muistaa Lamborghinin katumaasturin 1980-luvulta: tuolloin merkki suunnitteli kuuluisan LM002 -mallin, jossa raivosi tehokas V12-tekniikkaa. LM002 oli kuitenkin aikansa tuote, joka poistui ohjelmistosta vuonna 1992. Tasan 20 vuotta myöhemmin italialaiset tuovat näytille Pekingin autonäyttelyssä crossover-konseptiauton, nimeltään Urus, joka tarkoittaa sukupuuttoon kuollutta härkää. Urus-nimi tuo suomalaiselle mieleen myös 1-tien sekä siellä sijaitsevan Urusvuoren tunnelin. Voi vain mielessään kuvitella, millaiset V12-käyntiäänet ja miten mahtipontisen, keisarimaisen kaiun saisi aikaan 600-hevosvoimaisella Urus-katumaasturilla, joka pääsisi Urusvuoren tunnelissa laulelemaan ikään kuin kotiluolassaan. Alle 2000-kiloinen Lamborghini Urus on kuitenkin hybridiauto, jolla pystyy ajamaan jopa 25 kilometriä pelkällä sähköllä. Sähkömoottori myös pudottaa keskikulutusta, olkoonkin, että se on tämän tyyppisestä ajokista puhuttaessa toisarvoinen seikka. Matkustamossa on neljä, erillistä urheilullisesti muotoiltua istuinta, jotka on keskikonsolin tapaan valmistettu hiilikuidusta. Sisällä syntyy vaikutelma marmoripinnotteisesta roomalaisesta kylpylästä. No, nämä ovat niitä makuasioita... Urus suunnataan ennen kaikkea Yhdysvaltoihin, Iso-Britanniaan, Saksaan, Lähi-itään sekä Kiinaan. Tähtäimessä on noin 3 000 auton vuosituotanto – se vastaisi kymmenkertaisesti 80-lukuisen LM002:n vuosituotantoa. LM002 V12 -mallia valmistettiin kuuden vuoden aikana itse asiassa vain 301 kappaletta. Urusin sarjatuotantoon ottaminen on kuitenkin edelleen kysymysmerkki.  

Auto Bild

Kommentoi


Kommentoi

Keskustelualueen säännöt

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia


Muista myös