Mekaanisesti ahdettu nelivetoinen vääntää 625 Nm – mikä se on?

Teksti: | Julkaistu
original jaguar xj etuviisto
Legendaariselle Nürburgringin radalle Saksassa on jälleen valittu uusi virallinen taksi, tällä kertaa Jaguar XJ Supersportiin perustuva erikoismalli. Loppuvuodesta perinteikäs brittimerkki saa jälleen myös nelivedon. Legendaariselle Nürburgringin radalle Saksassa on jälleen valittu uusi virallinen taksi, tällä kertaa Jaguar XJ Supersportiin perustuva erikoismalli. Loppuvuodesta perinteikäs brittimerkki saa jälleen myös nelivedon. Jaguarin Nürburgringin taksi on varustettu Sport- ja Speed -varustelupaketein. Metalliharmaan auton erikoispiirteitä ovat muiden muassa etuilmanohjain ja takaspoileri. Sisustuksen muutokset rajoittuvat neljään urheiluistuimeen ja mittatilaustyönä tehtyihin turvakaariin. Rivakan taksin voima tulee ahdetusta 5,0-litraisesta V8-moottorista, joka tuottaa 510 hevosvoimaa  ja 625 Nm vääntömomentin. Vaihteisto on kuusivaihteinen automaatti, jonka avulla suuri luksussedan kiihtyy 0-100 km/t 4,9 sekunnissa ja saavuttaa 280 km/t huippunopeuden. Uusi neliveto loppuvuonna Jaguar on ollut markkinoilla ilman nelivetomallia jo parisen vuotta X-Typen poistuttua tuotannosta. Kuluvan vuoden lopulla tilanne kuitenkin muuttuu, kun XJ täydentyy nelikkomallilla. Moottoriksi nelivetoinen Jaguar saa aivan uuden 3-litraisen V6-bensiinimoottorin, joka on voiman takaamiseksi kompressoriahdettu. Uudesta voimanlähteestä on toistaiseksi tihkunut hyvin vähän muita tietoja julkisuuteen. Oletettavaa kuitenkin on, että sen tehoreservit kirjataan noin 300 hevosvoiman ja vääntö jopa 400Nm tietämillä. Myös nelivetotekniikan toteutustapa on vielä hämärän peitossa. X-Type-mallissa Jaguar käytti Traction 4 –nelivetoaan, joka normaaleissa olosuhteissa jakaa moottorin tehon 40-60 suhteessa etu- ja taka-akseleiden välillä. Järjestelmä säilytti autossa tyypillistä takavedon tuntumaa, ja auttoi automaattisesti kompensoimaan etu- ja takapyörien nopeuseroja. Luultavaa on, että samantyyppinen ratkaisu nähdään myös uudessa nelivetoversiossa, samoin kuin uusi tekniikka myös muissa merkin malleissa. V6-moottoria on tiettävästi kaavailtu myös tulevan F-Typen voimanlähteeksi.  

Lähde: Jaguar Teksti ja kuva: Harry Kuurio

Kommentoi


Kommentoi

Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä


Muista myös