2000-luvun alku on ollut kohtalokas monelle automerkille

Teksti: | Julkaistu
original sheriffihummer700hv
Ruotsalaisen Saabin ajautuminen konkurssiin ja merkin valmistuksen loppuminen on vain yksi esimerkki lukuisista 2000-luvun automerkkikuolemista. Sarjaan kuuluvat esimerkiksi Hummer, Plymouth sekä Pontiac. Ruotsalaisen Saabin ajautuminen konkurssiin ja merkin valmistuksen loppuminen on vain yksi esimerkki lukuisista 2000-luvun automerkkikuolemista. Autoteollisuus on raaka kilpailukenttä. Tuottomarginaalit ovat usein hyvin pienet ja monet valmistajat kamppailevat jatkuvasti kannattavuusongelmien kanssa. Jos toiminta jatkuu pitkään kannattamattomana tai tappiollisena, edessä on väistämättä tuotannon rationalisointi. Käytännössä se on tarkoittanut monelle merkille kuoliniskua valmistuksen loppuessa. Kuluvan vuosituhannen aikana jo lukuisia automerkkejä on haudattu. Viimeisin uhri on ollut Saab, jonka valmistamista sen viimeisimmät omistajat GM ja Spyker/Swedish Automobile eivät missään vaiheessa käytännössä saaneet kannattavaksi. Saab ei kuitenkaan käyskentele merkkikalmistossa yksin. Yhdysvaltalainen autojätti GM joutui vuonna 2008 iskeneen talouskriisin kourissa lopettamaan muun muassa Pontiacin, Hummerin ja Oldsmobilen valmistuksen. Jenkkimarkkinoilla kilpaileva Chrysler puolestaan kuoppasi Plymouthin jo 2001. Chryslerin ex-kumppani Daimler taas ilmoitti viime vuonna ajavansa huippukalliin, jo kertaalleen henkiin herätetyn Maybachin tuotannon alas. Muutoin Euroopassa on viime vuosina selvitty suhteellisen pienin menetyksin, ja muutamat euromerkit ovat saaneet jopa aivan uutta pontta eloonsa. Paras esimerkki tästä lienee Dacian uusi nousu. Myös ranskalaisen Simcan henkiin herättämisestä on huhuja liikkeellä. Toistaiseksi Simca kuitenkin vielä lepää patonkimaan mullissa – samoin kuin Saksassa uinuvat Wartburg ja Trabant. Itänaapurissamme seurataan alan trendiä, ja esimerkiksi venäläisestä UAZ-maastoautosta on synnytetty maasturibuumin innoittamana siviilikäyttöön sivistyneempi Hunter-versio. Entisaikoina Suomessakin myyty Moskvitsh sen sijaan kuopattiin 10 vuotta sitten, ja viimeisen Volgankin valmistumisesta on jo viitisen vuotta. Saab menehtyi 62-vuotiaana. Jääkö hiljaiselo pysyväksi, vai nouseeko ruotsalaismerkki vielä matalasta haudastaan? Aika kertokoon.    

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild

Kommentoi


Kommentoi

Keskustelualueen säännöt

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia


Muista myös