Hyundain urheiluväreihin maalattu i20 N herättää huomiota.
Juha Peltonen
Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta
Hyundain i20-sarjan suorituskykyinen N-painos on mielenkiintoinen myös hintaluokaltaan.
Säädettävä äänimaailma on tämän kompaktin GT:n ehkä kaikkein parasta antia, ja siitä pystyy nauttimaan lähes jatkuvasti sekä kaupunki- että maantieajossa. Jo peruskäyntiäänet ovat matalan mureat, mutta absoluuttisesti parhaat soundit löytyvät piilotettuina ohjauspyörän N-painikkeen taakse.
Takaosan näyttävä yläsiiveke on toiminnallinen varuste. Koeajoauton lisävarusteisiin kuuluivat erikoismetalliväri ja musta katto.
Juha Peltonen
Radalle tähdätty alustatuntuma on asianmukaisen kova, mutta matala maavara on pidettävä mielessä esimerkiksi nopeushidasteissa.
Juha Peltonen
Näyttävää mittaristoa voidaan muokata. Selkeässä kojelaudassa häiritsee puolikiiltävä pintamateriaali.
Juha Peltonen
'
6-portaista manuaalia hämmennellään lyhytliikkeisen sujuvasti.
Juha Peltonen
Tasokkaat etuistuimet tekevät N-painokselle kunniaa.
Juha Peltonen
Taakse mahtuu pidempikin matkustaja varsin asiallisesti.
Juha Peltonen
Navi Premium Audio & Bluelink Pack -varustepaketti oli ekstraa. Näyttö on 10,25-tuumainen.
Juha Peltonen
Tavaratila vastaa käytettävyydeltään tavanomaisia i20-versioita.
Juha Peltonen
204-hevosvoimainen nelisylinterinen turbokone vääntää todella voimallisesti täyskaasulla ja lukeutuu tänä vuonna koeajamieni autojen helmiin. Äänimaailma sisältää tällöin mukavaa moottorijarrutuspauketta, joka löytyy ohjauspyörän punaisen REV-painikkeen takaa.
Tervetuloa ratateatteriin
Päänäyttöinä olevat virtuaaliset analogiset näytöt koskevat eco-, normal- ja sport-ajotiloja – vain näytön pohjaväri ja olemus muuttuvat tilan mukaan totaalisesti.
Ohjauspyörän N-painiketta painettaessa analogiset virtuaalinäytöt muuttuvat rata-ajoa varten täysin erilaiseksi ”teatteriksi”, jossa näkyy keskellä analoginen kierrosnäyttö ja sivuilla (digitaalisina) öljyn lämpötila, jäähdytysnesteen lämpötila, turbon ahtopaine ja vääntömomentti.
Tällöin ajonhallinta siirtyy automaattisesti ESC Sport -tilaan, jossa se puuttuu radalla mahdollisimman hienovaraisesti peliin.
Hauskana sattumuksena: suoralla pikatiellä mittaristoon ilmestyi kierrosnäytön tilalle hetkeksi hauska ilmoitus ”S-mutka edessä”.
Radalle tähdätty alustatuntuma on asianmukaisen kova, mutta matala maavara on pidettävä mielessä esimerkiksi nopeushidasteissa.
Tiheävälitteinen 6-portainen manuaalivaihteisto tarjoaa mukavaa vaihtelua automaattipainotteisessa nykymaailmassa. Sen liikeradat ovat lyhyet ja kytkinpolkimen liikerata sopiva.
Reippaamman puoleisessa ajossa koeajon keskikulutus oli 7,6 l/100 km.
Loistavat istuimet
Kojelauta mittaristoineen on erittäin selkeä, joskin sen ilmiasu on turhan muovinen tällaiseen erikoisversioon. Myöskään kojelaudan pinnan semikiilto ei välttämättä ole jokaisen makuun.
Puhelimen langaton lataus palvelee moitteettomasti. Varustukseen kuuluu Bosen erittäin laadukas patteristo, joskaan radiota mukavampaa sointia tarjoaa auton äänimaailma. 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on helppotoiminen.
N-sarjalaisen erinomaiset etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistuen, mahdollistavat ihanteellisen ajoasennon, eivätkä väsytä pitkällä matkalla. Takaistuimella on kohtuullisesti polvitilaa.
Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi. Tavaratila on täsmälleen samanlainen kiinnitysverkkoineen kuin muissakin i20-malleissa, joten i20 N puolustaa hyvin paikkaansa GT-henkisenä kompaktina ostoskassina.
Ansiokkaasti paukkuva 1,6-litrainen ja 204-hevosvoimainen turbokone on uusi Euroopassa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Hyundai i20 N
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 150 kW (204 hv)/5500–6000 r/min, 275 Nm/1750–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
7,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
160 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4074, l. 1750, k. 1440 mm, akseliväli 2581 mm, omamassa 1190 kg, tavaratila 352 l, tankki 40 l
Hinta
29 990 euroa, koeajoauto 33 297 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
Koolla ei niin väliä
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN